Zo vind je nieuwe klanten als webdesigner: 9 tips die werken

Zo vind je nieuwe klanten als webdesigner: 9 tips die werken

 

15-02-2023 - Wil je nieuwe klanten aantrekken als webdesigner? Deze 9 tips zetten je op weg naar meer opdrachten.

Zeggen dat de wereld van webdesign competitief is, is een understatement. Met talent krijg je het werk gedaan, maar je hebt wel een constante instroom van klanten nodig. Daarvoor kan je aankloppen bij leadverkopers, maar ideaal is dat niet. Strijden om de laagste prijs is evenmin een duurzame strategie.

Dus rest de vraag: hoe trek je als webdesigner nieuwe klanten aan? En hoe zorg je ervoor dat die klanten echt bij je passen? Wij hebben 9 bewezen tips verzameld die je projecten opleveren waar je met plezier aan begint.

Dit mag jij verwachten

Webdesigners kennen een groot voordeel: je beslist zelf welke projecten je aanvaardt. Door te weten met welke klanten het duurzaam samenwerken is, maak je de beste keuzes. Belangrijk, want je wil klanten vooruit helpen en ze niet zo maar een website voorschotelen.

Buyer persona's (of klantprofielen) helpen je daarbij. Wie is jouw ideale klant? Welke achtergrond heeft een klant? In welke niche is die actief? Welke doelstelling(en) wil die bereiken?

Naast die buyer persona's kan je een lijst leggen van jouw vaardigheden en oplossingen. De ene klant verwacht misschien een relatief eenvoudige webshop, een andere rekent erop dat je de website ook onderhoudt en meewerkt aan teksten. Pas wanneer de verwachtingen van een klant aansluiten op jouw vaardigheden, breng je projecten echt tot een goed einde.

Nieuwe klanten aantrekken als webdesigner

Een beeld van je ideale klant(en) is een goed vertrekpunt, maar fictieve klanten leveren natuurlijk geen werk op. Onze 9 tips hieronder helpen je nieuwe klanten aan te trekken als webdesigner.

1. Een website als visitekaartje

De eerste indruk van een onderneming? Die doen we bijna altijd op via hun website. Dat geldt voor bijna elke organisatie, maar voor webdesigners is die website misschien nog een tikje belangrijker. Het is tenslotte een essentieel onderdeel van je core business.

Met een knappe, snelle en gebruiksvriendelijke website lever je potentiële klanten meteen een visitekaartje af. Meer nog: omdat je de volledige controle hebt over je website, is het ook dé plaats om meer over jezelf, je vaardigheden en ervaring te vertellen. Naast webdesigner ook een krak in teksten schrijven? Zet het op je website. Specialist in WooCommerce? Absoluut vermelden. Het helpt je te onderscheiden van andere webbouwers, maar voorkomt ook verwarring over de diensten die je wel (of niet) aanbiedt.

2. Op naar #1 in Google

Het vergt veel werk om op nummer één te (blijven) staan in Google. Op korte en lange termijn. Maar zoekmachineoptimalisatie werpt wel vruchten af. Meer dan een kwart van alle zoekers klikt op het eerste resultaat in Google. Voor elke plaats daaronder daalt dat percentage sterk.

Hoe hoger je scoort in Google, hoe meer leads je kan verwachten. Eenmaal op de goede weg helpt het zelfs klanten te krijgen zonder daarvoor hard te moeten werken. Al blijft het natuurlijk belangrijk je website regelmatig te auditen en voor frisse content te zorgen. Dat brengt ons naadloos bij de volgende tip.

3. Deel kennis met gratis content

Regelmatig een nieuws- of blogbericht op je website publiceren toont aan dat je actief bent. Voor bezoekers is dat een goed teken, maar ook zoekmachines houden rekening met de freshness van je content.

Toch is goede content meer dan af en toe een nieuwtje online te zetten. Uitgebreide teksten zijn de perfecte manier om in de verf te zetten hoe goed je bent. Ben je een expert in een specifiek CMS, zoals WordPress of Joomla? Bewijs je expertise aan de hand van blogposts over designmogelijkheden of nieuwe updates in het systeem. Heb je een project net succesvol afgerond, dan kan je ook inzetten op cases. Daarmee geef je meer inzicht in je concrete werkwijze.

Webbouwers vragen zich soms af waarom ze die kennis gratis moeten delen. Zo'n blogbericht schrijven kost veel tijd. Waarom zou je die tijd investeren zonder daar iets voor terug te krijgen? Goede, relevante content is nodig om bezoekers op een organische manier op je website te krijgen, maar je bevestigt ook je kwaliteiten. Dat levert meer vertrouwen in je dienstverlening op.

4. Maak promo op sociale media

Sociale media werken prima als verlengstuk van een website. Op je webstek vertel je mensen wat je in je mars hebt en hoe je hen kan helpen, op socials kan je aan naamsbekendheid werken.

Je hoeft daarom niet actief te zijn op elk sociaal netwerk. Zet in plaats daarvan in op de netwerken waar je potentiële (en ideale) klanten ook op zitten. Een kort overzicht om je te helpen kiezen:

  • Facebook: het grootste socialmediakanaal, waar heel wat webdesigners (persoonlijke) updates publiceren.
  • Instagram: een visueel platform dat je de kans geeft je creatieve skills onder de aandacht te brengen.
  • Pinterest: net zoals Instagram een visueel kanaal dat nog vaak onderschat wordt en vooral als krachtige zoekmachine voor afbeeldingen veel kan betekenen.
  • Twitter: geschikt voor korte, hapklare content waarmee je naamsbekendheid kan winnen.
  • LinkedIn: focust zich op een zakelijker netwerk, waar je kan uitpakken met klantverhalen en belangrijke inzichten.

5. (Koude) e-mailmarketing

Cold mailing of koude e-mailcampagnes kunnen je helpen jezelf onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Grijp terug naar de klantprofielen die je hebt gemaakt om een lijst samen te stellen van mensen die je wil e-mailen. Klanten die jouw diensten kunnen gebruiken, zullen je e-mails graag lezen.

Daarbij verzorg je het design van de e-mail, maar werk ook aan een passende pitch. Hoe sneller je kan verduidelijken hoe je iemand kan helpen, hoe sneller mensen daarop reageren. Met een juiste pitch vertel je trouwens ook dat je inzicht hebt in de doelstellingen van klanten. Je geraakt sneller in gesprek, krijgt meer zicht op de concrete behoefte en het budget en weet of er een duurzame samenwerking in zit.

Wat als je geen antwoord krijgt? Laat je niet ontmoedigen. Mensen hebben het soms erg druk. Enkele dagen na je eerste e-mail, kan je een opvolgberichtje sturen. Ruim de helft van de ondernemers heeft dat zelfs graag. Als alternatief kan je via LinkedIn een berichtje sturen of telefonisch contact opnemen.

6. Netwerken op events

Netwerken houdt niet op bij sociale media. In de digitale sector worden tal van evenementen georganiseerd. En die zijn ideaal om nieuwe mensen te leren kennen en zakenrelaties op te bouwen.

Op zo'n event sta je daar niet alleen als een naam. Je bent er een persoonlijkheid. Andere ondernemers zullen sneller geneigd zijn een samenwerking op te starten wanneer ze een gezicht op je kunnen plakken.

7. Werk samen met andere webprofessionals

Als je nog maar pas gestart bent, heb je waarschijnlijk nog geen uitgebreid portfolio. Nochtans is een portfolio een belangrijk instrument om geïnteresseerden kennis te laten maken met je werk. Om je portfolio uit te breiden, kan je als freelancer aan de slag bij een webbureau, communicatiebedrijf of marketingspecialist.

Zo'n samenwerking levert je niet alleen een groter portfolio op, maar scherpt ook je knowhow verder aan. Je leert er meer over je eigen vak of maakt kennis met andere vakgebieden. Daarmee kan je je dienstverlening op termijn uitbreiden.

Nog een alternatief: sla de handen in elkaar met andere freelancers. Ze worden mogelijk met dezelfde uitdagingen geconfronteerd als jij. Ben jij sterk in minimalistische designs, maar minder bekend met zoekmachineoptimalisatie? Dan kan je samenwerken met andere freelance specialisten om projecten succesvol af te ronden. Bovendien kom je in contact met een ander netwerk, waar op zijn beurt nieuwe samenwerkingen uit kunnen vloeien. Win-win!

8. Vacature- en nichewebsites

Er zijn marktplaatsen zat te vinden voor webdesigners. Fiverr of Upwork zijn daar bekende voorbeelden van. Websites met een groot bereik, maar helaas ook met moordende concurrentie. Concurrentie die vaak resulteert in een race to the bottom. Niemand geeft z'n werk graag gratis weg.

Toch kunnen vacature- en nichewebsites opportuniteiten bieden. Op sommige van die websites kan je jezelf kosteloos in de kijker zetten, andere kunnen je helpen een (tijdelijke) baan te vinden bij een webbureau.

9. Ontzorgen dankzij sterke partners

Als webdesigner ben je liefst met één ding bezig: sterke websites maken voor klanten. Al is het aantrekken van die klanten soms ook een intensieve klus. Jezelf omringen met de juiste partners kan helpen tijd te besparen op administratief of technisch vlak.

Een betrouwbare hostingpartner is zo iemand die je kan helpt te ontzorgen. Veilige en betrouwbare hosting is een van dé fundamenten waarop je succesvolle websites bouwt. Het partnerprogramma van Cloudstar richt zich 100 procent op webbedrijven. We streven naar digitale oplossingen die passen bij jouw businessmodel en persoonlijke doelstellingen. Jij verwezenlijkt fantastische webprojecten, onze vakmannen houden ze 24/7 veilig en draaiende.

Samen succesvol groeien

Nieuwe, duurzame klanten aantrekken vergt tijd. Investeren in een website met sterke content, regelmatige updates en een mooi portfolio helpen je op korte termijn nieuwe projecten binnen te halen, maar werpt ook op lange termijn vruchten af. Je wint het vertrouwen van bezoekers en klanten, die op hun beurt een ambassadeur van jouw merk worden.

Heb je vragen over onze hostingoplossingen? Of heb je interesse om partner van Cloudstar te worden? Ontdek de voordelen van ons coöperatief partnerprogramma of neem contact op met onze experts. We vertellen je graag meer over onze werkwijze en groeimogelijkheden. Samen bereiken we meer.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang je graag nieuwsberichten als dit? Schrijf dan in op onze kwartaalnieuwsbrief.
Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.