Google Analytics 4: een gloednieuwe manier van meten

Google Analytics 4: een gloednieuwe manier van meten

 

13-04-2023 - Binnenkort verdwijnt Google Universal Analytics onherroepelijk. In plaats daarvan komt Google Analytics 4, een grondige vernieuwing. Hoe het precies zit met de nieuwe Analytics, lees je hier.

Op 1 juli neemt Google Analytics 4 (GA4) definitief de fakkel over van Universal Analytics (UA). GA4 is niet zomaar een update van het analyseplatform, maar introduceert een compleet nieuwe manier waarop gegevens over je website worden verzameld.

Die nieuwe meetmethode heeft ongetwijfeld invloed op jouw online marketinginspanningen. Wij laten je kennismaken met GA4 en enkele belangrijke veranderingen.

Focus op gebeurtenissen

Even terug naar het begin: Google Analytics 4 is niet zomaar een update. Wat is het dan wel? GA4 is een grondige herwerking van Universal Analytics. Er wordt niet meer gekeken naar het aantal sessies of de tijd die mensen doorbrengen op je website. In plaats daarvan wordt er gekeken naar gebeurtenissen. Anders gezegd: het draait straks om wat bezoekers doén op je website.

Een handvol gebeurtenissen wordt in GA4 automatisch verzameld:

  • Paginaweergaves
  • Scrolls
  • Kliks waarmee iemand je website verlaat
  • Bestandsdownloads
  • Weergaves van ingesloten YouTube-video's
  • Zoekopdrachten op je website

Dat overzicht maakt meteen duidelijk dat GA4 focust op concrete gebeurtenissen. Al zijn die niet gelimiteerd tot bovenstaande voorbeelden. Google heeft een lijst met aanbevolen gebeurtenissen die je zelf kan toevoegen. In GA4 kan je ook zelf gebeurtenissen aanmaken op basis van eigen parameters.

Bounce no more

Nog opvallend is GA4 is het afscheid van het bouncepercentage. Dat cijfer geeft aan wie je website bezoekt en die meteen verlaat, zonder interactie. Voor heel wat online marketers was (of is) dat percentage een belangrijke indicator van het succes van een webpagina of -site, maar over enkele maanden verdwijnt het dus.

In plaats daarvan stelt GA4 het betrokkenheidspercentage voor (of engagement rate). Een sessie wordt als 'betrokken' beschouwd wanneer die aan één of meerdere van deze voorwaarden voldoet:

  • Een sessie duurt 10 seconden of langer
  • Er was 1 conversie
  • Er werden 2 of meer pagina's weergegeven

Het bouncepercentage wordt eigenlijk omgekeerd. In GA4 leg je niet langer de focus op bezoekers die je website snel verlaten, maar kijk je naar bezoekers die wel actief zijn op je website.

Overstappen naar Google Analytics 4

Vanaf 1 juli 2023 worden geen gegevens meer verzameld in Universal Analytics. Gegevens die je tot dan verzamelt, kan je ook niet overzetten naar GA4. Dat betekent dat je best zo snel mogelijk Google Analytics 4 instelt voor je website. Hoe sneller je de overstap maakt, hoe meer gegevens je kan gebruiken als GA4 straks de enige actieve versie van het analyseplatform is.

Bovendien zijn de data in GA4 ook nuttig. Je krijgt een stuk meer inzicht in je bezoeker en de reis die hij aflegt op je website. Wat iemand doet op je website wordt belangrijker dan hoe vaak een pagina bezocht wordt.

Hoe maak je de overstap naar GA4?

Overstappen naar GA4 is niet moeilijk. Eigenlijk heb je alleen een Google-account nodig. Wie al Universal Analytics gebruikt, kan meteen aan de slag in het platform. Dat kan volgens een van de volgende manieren:

> Stel Google Analytics voor het eerst in op je website

> Voeg Google Analytics 4 toe, naast Universal Analytics

> Stel Google Analytics 4 in voor WordPress of een ander CMS

GA4 in een notendop

Google Analytics 4 streeft ernaar de reis van klanten beter in beeld te brengen. Hoe gedraagt een bezoeker zich op je website? Dankzij die focus kan je beter inspelen op de behoeftes van je bezoekers. Onthoud wel dat historische data van Universal Analytics niet kunnen worden geïmporteerd en ze vanaf 2024 niet meer beschikbaar zijn. Hoe sneller je start met GA4, hoe meer gegevens je straks hebt om bezoekers een goede webervaring te geven.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang je graag nieuwsberichten als dit? Schrijf dan in op onze kwartaalnieuwsbrief.
Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.