Zo optimaliseer je de snelheid van je website - deel 1 - Core Web Vitals

Zo optimaliseer je de snelheid van je website - deel 1 - Core Web Vitals

 

16-07-2021 - Of je nu een website, een e-shop of een online toepassing op het internet hebt, de snelheid ervan is een belangrijke factor in de gebruikservaring en het succes. In deze 3-delige artikelreeks helpen we om websites te versnellen.

Een snelle website zorgt voor gelukkige lezers, klanten en gebruikers. Waar tot enkele jaren geleden de vuistregel was dat een webpagina binnen 3 seconden moest laden, zijn internetgebruikers intussen een stuk veeleisender geworden. En dat is direct ook zichtbaar in de resultaten van een webshop: iedere halve seconde dat een webpagina sneller inlaadt zorgt voor significant meer sales en meer tevreden bezoekers.

Een bijkomende reden om kritisch naar de laadsnelheid te kijken is de update die Google van zijn zoekmachine uitrolt sinds mei van dit jaar: de Page Experience Update. Die aanpassing draait vooral rond de snelheid en gebruikservaring : de core web vitals. Websites die goed scoren op die parameters zullen extra beloond worden met een goede positie in de zoekresultaten. Daarnaast wordt in de update van het zoekalgoritme ook meer aandacht gegeven aan mobiele websites, veilige websites en websites met https. Websites met opdringerige advertenties worden afgestraft.

 

Google Page Experience Update
bron: Google

 

In het eerste artikel uit deze reeks gaan we verder in op de core web vitals, wat ze betekenen en hoe je bij de bouw van een website hierop impact hebt.

 

Core Web Vitals

De Core Web Vitals zijn een meetmethode die door Google wordt gebruikt om de gebruikservaring in een set van 3 meetpunten inzichtelijk te maken. Het grootste voordeel om deze parameters te gebruiken is dat ze intussen een brede ondersteuning hebben - dankzij de W3C Web Performance werkgroep - in verschillende tools en dat ze kunnen toegepast worden op alle types van web pagina’s.

Dit zijn de 3 parameters die gebruikt worden binnen de core web vitals.

  • Largest Contentful Paint (LCP) met het laden van de webpagina. Voor goede resultaten blijft de laattijd best lager van 2,5 seconden.
  • First Input Delay (FID) is de tijd die waarbij de gebruiker een actie kan ondernemen. FID is best lager dan 100 ms.
  • Cumulative Layout Shift (CLS) is de tijd die nodig is om de pagina op te bouwen tot een stabiel geheel. Ook CLS is best lager dan 0,1.

Elk van deze parameters worden in detail verder uitgelegd. De meetpunten zullen in de toekomst verder evolueren afhankelijk van de evolutie van de techniek. Wat vandaag dus als goed beschouwd wordt, kan in de toekomst extra werk vereisen.

 

Largest Contentful Paint (LCP) – de pagina laadsnelheid

In het verleden werden verschillende parameters gebruikt om de laadsnelheid te meten zoals de tijd die nodig is om de html-pagina in te lezen of de tijd die nodig is om te starten met het opbouwen van de pagina. Largest Contentful Paint rapporteert de tijd die nodig is om de afbeelding of tekstblok met de grootste oppervlakte te tonen in het zichtbare gedeelte van de browser (“viewport”), gemeten vanaf de tijd dat de pagina begon te laden.

Die elementen zijn typisch een grote afbeelding, een video, het hoofdtekstblok of de hoofdtitels. Welk element gekozen wordt voor de meting kan dus ook afhankelijk zijn op welk toestel de pagina wordt bekeken.

 

Largest Contentful Paint (LCP) – de pagina laadsnelheid
bron: web.dev

 

Om een goede gebruikservaring te hebben is een LCP van minder dan 2,5 seconden nodig. Er zijn verschillende manieren mogelijk de LCP te verbeteren : De antwoordtijd van de server, de tijd nodig om javascript en css uit te voeren, de laadtijd van de blokken die op de pagina staan (bijv. afbeeldingen) en de tijd die nodig is om de pagina op te bouwen.

 

First Input Delay (FID) – tijd tot (inter)actie

De tweede belangrijke parameter uit de Core Web Vitals is de First Input Delay, de tijd die nodig is voor een webpagina reageert op de eerste actie van een gebruiker. Die actie kan verschillende vormen hebben : Het klikken op een link of een button, iets intypen in een veld of acties die aangestuurd zijn door een javascript. Omdat er hiervoor een actie van een gebruiker nodig is, kan deze parameter enkel worden gemeten via praktijktests.

Ook de resultaten kunnen sterk uiteenlopen: een gebruiker kan klikken op een knop terwijl de pagina nog aan het laden is, terwijl een andere gebruiker geduldig afwacht tot alles op het scherm staat. Er wordt ook altijd gemeten tot de eerste reactie (bijv. loading icoon wordt zichtbaar) en niet tot het afronden van de actie (de nieuwe content staat op het scherm) omdat het vooral voor de gebruikservaring belangrijk is om een reactie te zien dat er iets bezig is.

 

First Input Delay (FID) – tijd tot (inter)actie
bron: web.dev

 

Om een goede gebruikservaring te hebben is een FID van 100 milliseconden of minder wenselijk. Om de FID te verbeteren kan er vooral ingegrepen worden in de uitvoering van de javascript-code (code compact houden), third party code (bijv. google analytics, code voor A/B tests,…), het aantal en grootte van bestanden limiteren en overbodige javascript code en css vermijden.

 

Cumulative Layout Shift (CLS) – stabiele pagina

Voor de gebruikservaring is ook de Cumulative Layout Shift (CLS) belangrijk. Die parameter gaat over onverwacht verspringen van elementen op de webpagina. Dat kan gaan over het traag inladen van een afbeelding, die een stuk tekst naar beneden duwt als de afbeelding is ingeladen.

CLS wordt berekend op basis van de oppervlakte van het contentblok dat verspringt en de afstand die het contentblok verspringt. Dat wordt uitgedrukt in functie van de grootte van het scherm. Bij CLS wordt enkel rekening gehouden met elementen die op de webpagina staan bij het inladen.

 

Cumulative Layout Shift (CLS) – stabiele pagina
bron: web.dev

 

Een goede CLS is minder dan 0,1. Dat kan je bereiken door alle elementen op de webpagina een grootte te geven. Zo kan de browser vooraf inschatten hoeveel plaats er nodig is voor afbeeldingen en andere elementen. Daardoor verspringt de elementen op de webpagina.

 

Tools

Er is een voor de hand liggende reden om de core web vitals te meten: het helpt om de problemen bloot te leggen en ze aan te pakken. Het goede nieuws is dat Google een hele set aan gratis tools ter beschikking heeft. Ook andere leveranciers omarmenen de meetpunten en rapporteren ze. Deze tools zijn zeker de moeite waard :

  • Google PageSpeed Insights
    PageSpeed Insights rapporteert zowel testdata als data die verzameld wordt van websites bezoekers en zowel van mobieltjes als van computers. De tool geeft informatie over hoe een gebruiker een site ziet en hoe je die kan verbeteren. De gebruikersdata komen van Lighthouse.

    Google PageSpeed Insights


  • Search Console
    In de recentste iteratie van de Search Console zijn ook de Core Web Vitals opgenomen onder "Site Vitaliteit". Handig is dat je de evolutie kan bekijken. Het rapport maakt een opsplitsing naar slechte url's, url's die verbetering nodig hebben en goede url's. Per categorie kan je kijken wat er moet aangepast worden en op welke pagina het probleem zich bevindt. Achteraf kan je ook opvolgen of je acties succesvol waren.

    Google Search Console


  • Lighthouse
    Met Lighthouse kan je een webpagina's testen op verschillende aspecten als SEO, performantie, toegankelijkheid en best practices. De informatie voor performantie wordt gebruikt voor de PageSpeed Insights test. Bij ieder resultaat krijg je begrijpbare tips hoe je kan verbeteren. Lighthouse kan je vinden via de inspect-tool in Google Chrome.

    Lighthouse




  • Webpagetest.org
    Deze tools laat toe om uitgebreide analyses te maken van de laadtijden en opbouw van webpagina's. Er kan gesimuleerd worden voor gebruikers vanop tientallen verschillende locaties wereldwijd en met verschillende browsers, toestellen en verbindingen. Per ingeladen bestand krijg je een uitgebreide analyse. Naast performantiegegevens zie je ook informatie over de veiligheid van de geteste pagina.

    Webpagetest.org




  • Cloudflare
    Cloudflare is uiteraard gekend als Content Delivery Netwerk en als security tool tegen DDoS aanvallen. Het wordt gebruikt door miljoenen websites en geeft ook performantie informatie via de Cloudflare Web Analytics. De grote kracht hiervan is dat het informatie geeft op basis van het effectieve gebuik van de website. Zo weet je welke pagina's prioriteit verdienen als je gaat optimaliseren.

    Cloudflare Web Analytics


 

100% score

Heel wat webmasters zijn bezig met het verhogen van de score die PageSpeed Insights geeft en streven een 100/100 na. De bedoeling achter de tool is echter om webmasters aanbevelingen te doen hoe de gebruikservaring van pagina's kan verbeteren. Die aanbevelingen zijn belangrijker dan score. Je kan perfect een zeer hoge score halen, maar de web vitals-test niet doorstaan.

Hoewel deze artikelreeks gaat over het verbeteren van de performantie, zijn er nog heel wat andere factoren die Google in rekening brengt in zijn algoritme voor de zoekresultaten. Focus daarom zeker ook op veiligheid, originele en kwalitatieve content, gebruiksvriendelijkheid en maak in de eerste plaats je website voor de gebruiker en je doelgroep.

Lees in deel 2 hoe je de performantie van je webpagina's effectief kan verbeteren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang je graag nieuwsberichten als dit? Schrijf dan in op onze kwartaalnieuwsbrief.
Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.