Hoe maken we een back-up van al onze servers?

Hoe maken we een back-up van al onze servers?

 

16-05-2019 - Een belangrijk onderdeel van ieder informatie security management systeem en disaster recovery plan zijn back-ups. Hoe pakken wij back-ups aan bij shared hosting en cloud servers?

De eerste back-ups werden al in de jaren '60 genomen. Dat gebeurde toen op magneetbanden. Floppy disks worden niet veel later een belangrijk back-upmedium voor thuisgebruikers. Back-ups vandaag zijn niet meer te vergelijken met de begindagen, maar ze zijn nog steeds onmisbaar.

Hoe zorgen wij voor veilige back-ups van jouw data? Ben en Kjell van ons operations team beantwoorden enkele vragen.

 

Hoe vaak worden back-ups genomen?

Kjell: We nemen van de meeste servers 4 keer per dag een automatische back-up, van alle bestanden. Voor sommige klanten - met een cloud server - hebben we speciale afspraken waar de back-ups zelfs ieder uur genomen worden Bij fouten kunnen klanten dus supersnel hun website of database herstellen naar een vorige versie.

Ben: Onze servers zijn voorzien van slimme software. Die zorgt ervoor dat back-upservers gaan kijken naar wat er precies veranderd is ten opzichte van een vorige versie. Grote bestanden worden opgedeeld in kleinere blokken. Die Bestanden en blokken die ongewijzigd zijn, worden niet opnieuw gekopieerd (incremental back-ups). Het nemen van back-ups verloopt een stuk sneller dankzij die technologie. Voor de back-ups de servers verlaten, worden ze versleuteld zodat ze niet kunnen afgeluisterd worden tijdens het transport en de gegevens niet leesbaar zijn als ze op de backup-servers staan.

 

Hoe lang worden die back-ups bewaard?

Ben: Back-ups worden minimaal 30 dagen bewaard voor shared hosting servers.

Kjell: Voor klanten met een cloud server houden we die informatie zelfs tot 12 maanden bij. We hanteren daar een retentie waarbij we werken met dag, week en maand-back-ups.

 

Waar worden back-ups bewaard?

Kjell: Alle back-ups worden weggeschreven naar servers in een extern datacenter in Duitsland. We beschikken onmiddellijk over een offsite back-up. Gegevens en source code zijn altijd veilig.

Ben: Het is belangrijk dat back-ups niet bewaard worden op één schijf of locatie. Hoewel we al gebruik maken van 3 datacentra in België, bewaren we back-ups nog op een vierde locatie in Duitsland. Ook in het geval dat een harde schijf met back-upgegevens defect is, staan de back-ups nog steeds veilig op andere schijven. Dagelijks controleren we of die back-ups goed gelopen hebben. Zo zijn we zeker dat we altijd over back-ups beschikken als klanten ze nodig hebben.

Kjell: Ja. Naast de dagelijkse opvolging van de back-ups, organiseren we regelmatig restore tests. Die doen we om zeker te zijn dat die back-ups goed zijn en dat alles op een correcte manier kan teruggezet worden.

 

Over een restore gesproken : Kunnen klanten vragen om bestanden te herstellen?

Ben: Klanten kunnen op ieder moment vragen om informatie te herstellen. Dat kan voor websites, databases en zelfs individuele bestanden. Door onze frequente controles, is er altijd een recente back-up beschikbaar. Voor noodgevallen beschikken we over volledig startklare back-up servers waarop we een bare metal restore kunnen doen. Zo wordt een hele server teruggezet naar een werkende situatie.

Kjell: Iemand die over een eigen server beschikt, heeft ook toegang tot het back-upportaal. In dat portaal kunnen klanten opvolgen wanneer back-ups zijn uitgevoerd. Belangrijker nog is dat zij zélf bestanden, folders en databases kunnen herstellen met de back-ups van het gekozen tijdstip. Maar klanten kunnen ons ook 24/7 contacteren als ze liever hebben dat we daarbij een handje helpen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang je graag nieuwsberichten als dit? Schrijf dan in op onze kwartaalnieuwsbrief.
Krijg je 'm liever niet meer? Afmelden kan net zo eenvoudig als aanmelden.